Påskkampanj - Handla för 1000:- | Chans att vinna ett kamado ägg
« Tillbaka till alla inlägg

Ljudbutiken satsar på grillkung

Publicerad 2015-04-14 av Sebastian Virta

2015-04-14

Pressrelease

Ljudbutiken satsar på Grillkung

Det började med att Per-Anders Svensson sålde stereoanläggningar i en vrå på magasinsgatan i Mjölby, han jobbade med sitt eget intresse, ljud på kvällstid efter sitt ordinarie jobb. Numera drivs Ljudbutiken av Per-Anders och hans fru Mona tillsammans med sonen Sebastian.

När tiderna har förändrats och konsumenternas vanor har ändrats har Ljudbutiken alltid affärsutvecklat. 2007 satsades det på utbyggnad och start av försäljning för vitvaror och 2013 startades satsningen på e-handel.

Att man affärsutvecklat menar Per-Anders har varit nyckeln till överlevnad och fortsatt lönsamhet i en mycket tuff bransch, ”hade vi bara sålt tv & ljud som många av mina gamla kompisar i branschen skulle vi varit borta för länge sen precis som dem” säger han när jag frågar honom om hur branschen har utvecklats.

Entreprenörskapet sitter i blodet

I takt med att nästa generation efter Per-Anders tar över, sonen Sebastian är det nu han som står för affärsutvecklingen. Den nystartade webshopen Grillkung.se har nämligen redan blivit en succé på nätet och tanken på att även ha ett ”showroom” på Ljudbutiken i Mjölby har växt fram. 200 kvadratmeter av butikens yta har därför avsatts för ”Grillkung showroom” där den största delen täcks av amerikanska kol- & gasolgrillar från märken som Broil King, Napoleon och Landmann.

Satsningen på nätet ökar hela tiden, ”i framtiden kommer Ljudbutiken finnas kvar som butik och showroom men genom lokalen går kanske 5 nischade webshopar”, menar Sebastian Virta.

Var Ljudbutiken är om 5 år säger Sebastian beror på hur marknaden förändras men att företaget lever kvar och affärsutvecklar sin verksamhet i Mjölby råder det ingen tvekan om. ”Vi hittar hela tiden hål på marknaden där vi har en funktion med service och tillgänglighet” säger Sebastian.

« Tillbaka till alla inlägg